Tapasztalatok a budapesti taxialkalmazásokkal, taxitársaságokkal kapcsolatban

Taxi alkalmazások Budapesten és környékén

Taxi alkalmazások Budapesten és környékén

HOPINTAXI

2017. január 28. - taxiapp

Újabb Uber utód vette célba Budapestet. Méghozzá nem is akármilyen, hazájában, Szlovákiában népszerűbb, mint az Uber. Minek köszönhető a népszerűsége? Úgy tűnik annak, hogy nem az utasok, hanem a taxisok oldaláról ment bele az árversenybe. Az utasok számára nem kínál olcsó utazást, ráadásul minden taxis egyedileg állíthatja be az árait (a hatósági maximumot figyelembe véve, illetve Budapesten a hatósági fix tarifát kell alkalmaznia mindenkinek). Ellenben a taxisok számára jóval olcsóbb a használata, mindössze 7%-os jutalékkal működik, szemben az Uber/Taxify 20-25%-os jutalékaival. Sőt, a hagyományos taxi fuvarszervező cégeknél is olcsóbb alternatívát jelenthet. A hagyományos "céges" taxisok, általában havi fix összeget + címenkénti jutalékot fizetnek a fuvarszervezőnek, amiből így összesen kb. havi 70-130 ezer forint jön össze (kivéve persze a repteres Főtaxisokat, akiknek lényegesen magasabb lehet a jutalékuk). Ez a havi 500-700 eFt körüli bevételüknek 10-20%-át jelenti. Ehhez képest ha most megjelenik egy fuvarszervező, ahol nincs fix havidíj, csak 7%-os jutalék, akkor valószínűleg tömegesen fognak átmenni a taxisok ide. Ami aztán utas szempontból is jó lesz, ha árban nem is lesz olcsóbb, de rengeteg autó lesz elérhető, akár még válogatni is lehet.

Budapesten várhatóan 2017 tavaszán indul a HOPINTAXI, de Pozsonyban, Kassán és Prágában már működik, így le lehet tölteni, kipróbálni az alkalmazást. Én is ezt tettem. Első ránézésre feltűnik, hogy nem Google Maps-et, vagy OpenStreet Map-et használ, mint a többi taxialkalmazás, hanem a HERE WeGo térképet, ami sokkal részletesebb és pontosabb a házszámok tekintetében. Szintén feltűnő, hogy jóval több autót jelenít meg, mint bármelyik másik alkalmazás. Valamint itt szűrőfeltételek beállítására is lehetőség van, a feltételek beállítása után a feltételeknek nem megfelelő autók elhalványodnak (de nem tűnnek el a térképről, így láthatom, hogy ha nem szűrnék, akkor azért sok autó közül válogathatnék). Szűrőfeltételek között kiválasztható, hogy milyen nyelvek valamelyikén beszéljen a sofőr (pl. angol vagy magyar, magyar nyelvű sofőr mondjuk nem sok akad Pozsonyban, de egy pár van), vagy pl. az, hogy nemdohányzó legyen (érdekes, Magyarországon jogszabályi kötelezettség, hogy minden taxi nemdohányzó legyen, úgy tűnik, Szlovákiában ez nem feltétel), érdekes, hogy azt viszont nem lehet beállítani, hogy dohányzó legyen. Sőt a sofőr nemére is lehet szűrni, ami szintén érdekes, mert még életemben nem láttam taxisofőrnőt (csak filmen, azt is közel 30 évvel ezelőtt), ha szeretném megtudni, hogy tényleg létezik ilyen, Pozsonyban ezt is kipróbálhatom, most konkrétan 1 női sofőr érhető el.

Ha rányomunk egy autóra, megjelenik az autó típusa, fényképe és évjárata (2006-os évjáratú autó is van, Magyarországon ilyennel sem taxizhatna, nálunk 10 évnél régebbi autó nem lehet taxi, persze Szentendrén attól még simán taxiznak bőven 10 év feletti autókkal is, úgy tűnik, itt senki nem ellenőrzi őket), valamint hogy milyen távolságra van tőlem térben és időben, továbbá az árlista: kilométerdíj városon belül (0,49-0,6 €/km) és kívül (1,06-1,2 €/km), ezt nem egészen értem, miért kell megkülönböztetni, és pontosan melyik mikor kerül alkalmazásra, beszállási díj (0,99-1,6 €), min. költség (3,8-4 €), továbbá esetleges felárak pl. poggyász, állat, reptér (1-1,2€). 

Ha készpénzzel akarunk fizetni, akkor itt még regisztráció sem szükséges az alkalmazás használatához és a rendeléshez, ha viszont regisztrálunk, akkor itt is az Uber/Taxifyhoz hasonlóan teljesen automatikusan történik a fizetés, nem kell semmit csinálnunk az út végén.

És végül a lényeg, az Uber/Taxify alkalmazásból annyira hiányolt funkció is működik a HOPINTAXI-ban, lehet előre megadott időpontra rendelni.

 

Update (2017.12.23): Múlt pénteken kipróbáltam a HOPINTAXI-t Pozsonyban. Ha már lehet, egy magyar nyelvű sofőrt rendeltem, bár túlzás azt állítani, hogy tudott magyarul, de elboldogult vele (eleve nem kellett túl sokat beszélni, hiszen az úti célomat megadtam az alkalmazásban). Mivel nem regisztráltam előre (igen, a HOPINTAXI működik regisztráció nélkül is), csak készpénzzel tudtam fizetni, ha regisztrálok, akkor alkalmazáson belül is lehetett volna. A végén a 3,89 eurós minimumdíjat fizettem. Érdekes, hogy Szlovákiában van minimumdíj (egyébként Szentendrén is), Budapesten viszont nincsen, egy 500 méteres fuvar 590 Ft-ba kerül, nem is örülnek neki a taxisok, ha ilyenbe futnak bele, mert nem éri meg nekik elvállalni. Lehetnének alacsonyabbak is a kilométerdíjak Budapesten, ha lenne minimumdíj. Viszont hiába tűnt úgy év elején, hogy márciustól Budapesten is működni fog a HOPINTAXI, úgy tűnik, ez valamiért nem jött össze (valószínűleg a budapesti fuvarszervezőknek nem lett volna ínyére, ha letarolja a piacot egy új szereplő), szóval ezt továbbra is legközelebb csak Pozsonyban vagy Kassán lehet használni. Legközelebb január 4-én Kassán is lehet, hogy kipróbálom, addig regisztrálok bankkártyát is, hogy tudjak alkalmazáson belül fizetni.

A bejegyzés trackback címe:

https://taxiapp.blog.hu/api/trackback/id/tr5312163529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása